Koncert z cyklu „Najpiękniejsza jest muzyka polska”

18 listopada (niedziela), godz. 18:00 – 20:00
Koncert z cyklu „Najpiękniejsza jest muzyka polska” w ramach projektu „Łódzkie Oblicza Niepodległej” - „Zapomniany wiek XIX”
Współorganizator: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków – Oddział w Łodzi
Miejsce: Muzeum Miasta Łodzi, ul. Ogrodowa 15
Bilety: 3 zł normalny, 1 zł ulgowy

Program:

1. H. Wieniawski (1835 – 1880):

Legenda g-moll op. 17

Caprice – valse E –dur op.7

Polonez koncertowy D – dur op. 4

2. Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Pieśni na głos i fortepian:

Wezwanie do Neapolu – Znasz-li ten kraj (sł. A. Mickiewicz wg J.W. Goethego)

Do Niemna – Niemnie, domowa rzeko (sł. A. Mickiewicz)

3. Władysław Żeleński (1837-1921) – Pieśni na głos i fortepian:

Na Anioł Pański biją dzwony (sł. K. Przerwa-Tetmajer)

Wierzba – Nad wodą szarą (sł. K. Przerwa-Tetmajer)

4. Stanisław Moniuszko – Pieśni na głos i fortepian

Modlitwa – Do Ciebie Panie (sł. J.B. Zaleski)

Stary kapral – Naprzód, naprzód, marsz rębacze (sł. P. Béranger, tłum. W. Syrokomla)

Dziad i baba – Był sobie dziad i baba (sł. J.I. Kraszewski)

5. Maria Agata Szymanowska Grande Valse F- dur na fortepian na 4 rece

6. Fryderyk Chopin (1810-1849) – Wariacje D-dur op. posth. na fortepian

na 4 ręce (1826, red. J. Ekier)

7. Karol Mikuli (1821-1897) – Andante con variazioni e-moll op. 15

na fortepian na 4 ręce

8. Juliusz Zarębski (1854-1885) – Divertissement à la polonaise op. 12

na fortepian na 4 ręce (1883)

Andante. Allegro molto, Allegro ma non troppo

Wykonawcy : Tomasz Król - skrzypce, Ziemowit Wojtczak – baryton, Michał Rot – fortepian, Maria Szymanowska Piano Duo : Agata Górska – Kołodziejska, Anna Liszewska
Słowo o muzyce: Aleksandra Bęben

Tomasz Król

polski skrzypek, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Zenona Płoszaja i Hogeschool w Enschede (Holandia). Swoje umiejętności doskonalił m.in. pod kierunkiem: Manfreda Scherzera, Aleksandra Kramarowa, Mariny Jaszwili, Eberharda Feltza. Jest laureatem takich konkursów jak: Ogólnopolski Konkurs Uczniów Klas Skrzypiec w Elblągu, Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Zdzisława Jahnkego, Międzynarodowy Konkurs im. Karola Szymanowskiego. W 1991 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Podczas studiów grał jako koncertmistrz w orkiestrze kameralnej Polish Camerata. Jako solista występował z Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Opolską, Filharmonią Łódzką, Filharmonią Łomżyńską. Był członkiem sekstetu Studio, z którym występował w kraju i za granicą.W 1994 roku razem ze Zbigniewem Ignaczewskim (akordeon) i Pawłem Stępnikiem (gitara) założył trio akordeonowe, z którym do dnia dzisiejszego kontynuuje współpracę. Z triem tym koncertował w Polsce, Niemczech i Maroku. Współpracuje także z pianistą Cezarym Saneckim, z którym grał na wielu koncertach, m.in. na prestiżowych koncertach w Danii w ramach tygodni propagujących polską kulturę. Z Cezarym Saneckim dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Holenderskiej. W roku 1996 otrzymał stypendium Fundacji Toepfera (Hamburg). Studiował na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Ukończył filologię germańską na Uniwersytecie Łódzkim i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Jest doktorem nauk ekonomicznych (Uniwersytet Łódzki).Od 1993 roku jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę skrzypiec i pracuje na stanowisku profesora. Od roku 2012 pełni funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Ziemowit Wojtczak

Polski baryton, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Romanowskiej, od 1991 r. solista Teatru Muzycznego w Łodzi . Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt ról w musicalach, operetkach klasycznych, operach, farsach muzycznych oraz rewiach, koncertach i  przedstawieniach dla dzieci (m.in.: partie Homonaya i Żupana w Baronie cygańskim J. Straussa, Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa, Carlinga w operetce Wiktoria i jej huzar P. Abrahama, Lejzora Wolfa w Skrzypku na dachu J. Bocka, Papagena w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta). W spektaklach tych brał udział nie tylko na scenie łódzkiej, ale także na wielu scenach w całej Polsce m.in. w Częstochowie, Opolu, Warszawie, Bytomiu, Wrocławiu, Rybniku, Elblągu, Olsztynie, Kaliszu, Sopocie, Płocku, Sanoku, Krynicy, Rzeszowie i wielu innych, występując łącznie na scenie ponad 1000 razy. Wraz z zespołem Teatru Muzycznego w Łodzi występował także w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Śpiewał m.in. w takich miastach jak Berlin (Filharmonia Berlińska), Monachium (Filharmonia), Bonn (BeethovenHalle), Lipsk (Gewandhaus), Kolonia, Frankfurt/Main, Bruksela, Brugia, Kopenhaga, Zurych, Hamburg, Heilbronn, Merano, Strassbourg, Düsseldorf, Antwerpia, Norymberga (Meistersingerhalle), Stuttgart, Hannover, Lucerna, Bazylea, Rostock, Brema, Lubeka, Getynga, Luxemburg, i wielu innych. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 400 razy w ponad 140 miastach Europy. W roku 2006 odbył tournee artystyczne realizując partię Papagena w operze W. A. Mozarta „Czarodziejski flet”, śpiewając na wielu letnich festiwalach w Niemczech. Od 1992 roku pracuje także w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego, przez wiele lat był opiekunem Koła Naukowego Wokalistów, jest członkiem Senatu Uczelni, a także promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i doktorskich oraz recenzentem w przewodach habilitacyjnych. W roku 2003 został odznaczony odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” przyznawaną przez Ministra Kultury i Sztuki. Trzykrotnie też otrzymał nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2006 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki, od roku 2007 zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2014 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Przez cały czas bierze czynny udział w życiu muzycznym macierzystej uczelni oraz Regionu,  występuje na estradach filharmonicznych i licznych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. W roku 2004 wraz z chórem Akademii Muzycznej w Łodzi wykonał dwukrotnie Deutsches Requiem J. Brahmsa, a w maju 2005 roku został zaproszony przez Filharmonię Łódzką do wykonania Requiem Wojennego B. Brittena. Miał także przyjemność występować w dwóch edycjach festiwalu muzyki Festival International de Musique Sion-Valais w Sion w Szwajcarii (2010 i 2012), gdzie pod kierunkiem Shlomo Mintza realizował partie basowe/barytonowe w „Requiem” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Faure, Mszy G-dur D 167, F. Schuberta i  Te Deum, op. 103 A. Dworzaka. Specjalizuje się także w wykonawstwie pieśni artystycznej. Z tym repertuarem, wspólnie z pianistką Aleksandrą Nawe, wydał już m.in. dwie płyty CD oraz dokonał wielu rejestracji archiwalnych. Obecnie w przygotowaniu są kolejne płyty z repertuarem pieśniarskim. Jest autorem książki „Wieczory z liryką wokalną” oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny wokalistyki. Przez dziesięć lat (2002–2012) był także stałym współpracownikiem pisma „Muzyka21”, będąc autorem ponad stu recenzji płytowych i kilkunastu artykułów.

Michał Rot

Polski pianista młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, w klasie fortepianu prof. dra hab. Cezarego Saneckiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Ratusińskiego oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim w klasach kameralistyki prof. Michaela Flaksmana i prof. Jeleny Očić. Artysta jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Jego najważniejszymi osiągnięciami są: Wyróżnienie na Konkursie Chopinowskim im. W Kędry w Łodzi, II miejsce oraz Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego utworu polskiego na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi, Nagroda dla najlepszego pianisty na XVIII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach oraz IV Nagroda oraz Nagroda specjalna na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów im. R. Straussa w Sofii. Duży wpływ na rozwój artystyczny pianisty miały spotkania z wielkimi indywidualnościami świata muzycznego. Pracował pod okiem: Paula Badury-Skody, Andrzeja Jasińskiego, Elzy Kolodin, Dang Thai-Sona, Jonathana Zaka, Jose Gallardo, Eduardo Huberta, Petera Eflera, Paula Guldy, Victora Chestopala i wielu innych. Michał Rot prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą. Występował na wielu festiwalach muzycznych takich jak: Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Dni muzyki Karola Szymanowskiego, Heidelberger Kammermusikfestival, Prezentacje – Żelazowa Wola, Łódzka Schumanniana, Kubinska Hudobna Jesen, Sierpień Talentów, Zamkowe spotkania z operą w Książu, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Festiwal Pieśni Polskiej. Współpracował z wybitnymi muzykami: Michaelem Flaksmanem, Roberto Traininim, Jerzym Salwarowskim, Jerzym Swobodą, Tomaszem Darochem, Jeleną Očić, Tomaszem Chmielem, Andrzejem Kosendiakiem czy Aleksandrą Szwejkowską-Belicą. Stale współpracuje w dwóch duetach: Reger Duo, założonym w 2008 roku wraz z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą, a także z utytułowaną skrzypaczką Patrycją Słomczyńską. Liryka wokalna stanowi obszar fascynacji pianisty. Od 2007 roku pianista tworzy duet kameralny z żoną Joanną Rot (mezzosopran), nad którym kilkuletnią opiekę artystyczną sprawowała wybitna polska wokalistka Urszula Kryger. Później artyści kształcili się pod okiem pianisty Ulricha Eisenlohr w Mannheim oraz światowej sławy barytona Olafa Bära w Dreźnie (2010-2014). Równolegle Michał Rot stale współpracuje ze znakomitym polskim barytonem młodego pokolenia Stanisławem Kiernerem oraz innymi uznanymi śpiewakami: Baruchem Finkelsteinem, Szymonem Komasą, Katarzyną Haras, Bernadettą Grabias, Kariną Skrzeszewską-Trapezanidou, Anną Lichorowicz i Ziemowitem Wojtczakiem.Artysta otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. W lipcu 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki, pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Agata Górska-Kołodziejska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończyła z wyróżnieniem na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej -Soszkowskiej uzyskując jednocześnie w 2003 roku dyplom w specjalności kameralistyka w klasie kameralistyki prof. Krystyny Hussar Moczulskiej. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studia Mistrzowskie Akademii Muzycznej w Łodzi w specjalności gra na fortepianie pod kierunkiem prof. Marii Koreckiej - Soszkowskiej. Od 2004 roku jest pracownikiem macierzystej uczelni. Za pracę  zatytułowaną Styl brillant we wczesnoromantycznej muzyce polskiej uzyskała w  maju 2011 roku tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2012 r. pełni funkcje Prodziekana Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi.

Anna Liszewska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995) w klasie fortepianu prof. Lidii Kozubek. Jej praca dyplomowa pt. Józef Hofmann jako pedagog została opublikowana w Zeszytach Naukowych Katedry Pedagogiki AMiFC (nr 30 z 1996 r.).  W 1998 roku w tej samej uczelni ukończyła dwuletnie, podyplomowe studia kameralne pod kierunkiem prof. Barbary Halskiej.  Od 2000 r. jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Łodzi. Za pracę zatytułowaną Folklor jako inspiracja twórczości wybranych kompozytorów słowiańskich XIX i XX wieku otrzymała w przewodzie kwalifikacyjnym  w 2009 roku tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w roku 2018 tytuł doktora habilitowanego sztuki za monograficzne nagrania dzieł fortepianowych i kameralnych Franza Xavera Mozarta zwanego „Mozartem lwowskim” – pianisty i kompozytora, najmłodszego syna Wolfganga Amadeusza . Od 2012 r. pełni funkcję Prodziekana Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Łodzi.

Duet fortepianowy Maria Szymanowska Piano Duo rozpoczął współpracę w 2013 roku. Jako myśl przewodnią swojej działalności pianistki przyjęły propagowanie muzyki polskiej oraz dzieł kompozytorów mniej znanych, których twórczość stopniowo ulega zapomnieniu. Ich repertuar, prezentowany na licznych koncertach, stale rozrasta się i wzbogaca o dzieła mniej popularne lub zapomniane (utwory N. Gade, C. Chaminade), a także o światowy kanon kameralnych utworów fortepianowych na cztery ręce. Artystki stworzyły  ciekawy projekt prezentacji transkrypcji najsłynniejszych dzieł muzyki scenicznej, operowej i symfonicznej, włączając do swojego repertuaru opracowania Eine kleine Nacht Music W. A. Mozarta, „Dziadka do orzechów” P. Czajkowskiego, „ Carmen” G. Bizeta, „Peer Gynt” E. Griega, „ Cztery pory roku” A. Vivaldiego i inne. Szczególnie ważne miejsce w ich wspólnym dorobku zajmuje muzyka polska, której poświęcona jest  płyta  Zapomniana polska muzyka fortepianowa na cztery ręce (DUX 1433). Jej wydanie  zbiegło się w czasie z usankcjonowaniem nazwy duetu nawiązującej do pierwszego wspólnie opracowanego utworu na cztery ręce (Grande Valse M. Szymanowskiej). Nazwa zespołu ma oprócz podkreślenia szczególnego sentymentu dla polskiej muzyki wskazać także na obecność i twórczą rolę kobiet - pianistek i kompozytorek, w dziejach muzyki - a szczególnie w kameralistyce fortepianowej.


Więcej o projekcie

Program:

  1. H. Wieniawski (1835 – 1880):

Legenda g-moll op. 17

Caprice – valse E –dur op.7

Polonez koncertowy D – dur op. 4

2. Stanisław Moniuszko (1819-1872) – Pieśni na głos i fortepian:

Wezwanie do Neapolu – Znasz-li ten kraj (sł. A. Mickiewicz

wg J.W. Goethego)

Do Niemna – Niemnie, domowa rzeko (sł. A. Mickiewicz)

3. Władysław Żeleński (1837-1921) – Pieśni na głos i fortepian:

Na Anioł Pański biją dzwony (sł. K. Przerwa-Tetmajer)

Wierzba – Nad wodą szarą (sł. K. Przerwa-Tetmajer)

4. Stanisław Moniuszko – Pieśni na głos i fortepian

Modlitwa – Do Ciebie Panie (sł. J.B. Zaleski)

Stary kapral – Naprzód, naprzód, marsz rębacze

(sł. P. Béranger, tłum. W. Syrokomla)

Dziad i baba – Był sobie dziad i baba (sł. J.I. Kraszewski)

5. Maria Agata Szymanowska Grande Valse F- dur na fortepian na 4 rece

6. Fryderyk Chopin (1810-1849) – Wariacje D-dur op. posth. na fortepian

na 4 ręce (1826, red. J. Ekier)

7. Karol Mikuli (1821-1897) – Andante con variazioni e-moll op. 15

na fortepian na 4 ręce

8. Juliusz Zarębski (1854-1885) – Divertissement à la polonaise op. 12

na fortepian na 4 ręce (1883)

Andante. Allegro molto, Allegro ma non troppo

 

Wykonawcy : Tomasz Król - skrzypce, Ziemowit Wojtczak – baryton, Michał Rot – fortepian, Maria Szymanowska Piano Duo : Agata Górska – Kołodziejska, Anna Liszewska

Słowo o muzyce : Aleksandra Bęben

 

Tomasz Król


polski skrzypek, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Zenona Płoszaja i Hogeschool w Enschede (Holandia). Swoje umiejętności doskonalił m.in. pod kierunkiem: Manfreda Scherzera, Aleksandra Kramarowa, Mariny Jaszwili, Eberharda Feltza.

Jest laureatem takich konkursów jak: Ogólnopolski Konkurs Uczniów Klas Skrzypiec w Elblągu, Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Zdzisława Jahnkego, Międzynarodowy Konkurs im. Karola Szymanowskiego. W 1991 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Podczas studiów grał jako koncertmistrz w orkiestrze kameralnej Polish Camerata. Jako solista występował z Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Opolską, Filharmonią Łódzką, Filharmonią Łomżyńską. Był członkiem sekstetu Studio, z którym występował w kraju i za granicą.W 1994 roku razem ze Zbigniewem Ignaczewskim (akordeon) i Pawłem Stępnikiem (gitara) założył trio akordeonowe, z którym do dnia dzisiejszego kontynuuje współpracę. Z triem tym koncertował w Polsce, Niemczech i Maroku. Współpracuje także z pianistą Cezarym Saneckim, z którym grał na wielu koncertach, m.in. na prestiżowych koncertach w Danii w ramach tygodni propagujących polską kulturę. Z Cezarym Saneckim dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Holenderskiej. W roku 1996 otrzymał stypendium Fundacji Toepfera (Hamburg). Studiował na studiach podyplomowych w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Ukończył filologię germańską na Uniwersytecie Łódzkim i Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Jest doktorem nauk ekonomicznych (Uniwersytet Łódzki).

Od 1993 roku jest zatrudniony w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę skrzypiec i pracuje na stanowisku profesora. Od roku 2012 pełni funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

 

Ziemowit Wojtczak

 

Polski baryton, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Romanowskiej, od 1991 r. solista Teatru Muzycznego w Łodzi . Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt ról w musicalach, operetkach klasycznych, operach, farsach muzycznych oraz rewiach, koncertach i  przedstawieniach dla dzieci (m.in.: partie Homonaya i Żupana w Baronie cygańskim J. Straussa, Eisensteina w Zemście nietoperza J. Straussa, Carlinga w operetce Wiktoria i jej huzar P. Abrahama, Lejzora Wolfa w Skrzypku na dachu J. Bocka, Papagena w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta). W spektaklach tych brał udział nie tylko na scenie łódzkiej, ale także na wielu scenach w całej Polsce m.in. w Częstochowie, Opolu, Warszawie, Bytomiu, Wrocławiu, Rybniku, Elblągu, Olsztynie, Kaliszu, Sopocie, Płocku, Sanoku, Krynicy, Rzeszowie i wielu innych, występując łącznie na scenie ponad 1000 razy. Wraz z zespołem Teatru Muzycznego w Łodzi występował także w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Śpiewał m.in. w takich miastach jak Berlin (Filharmonia Berlińska), Monachium (Filharmonia), Bonn (BeethovenHalle), Lipsk (Gewandhaus), Kolonia, Frankfurt/Main, Bruksela, Brugia, Kopenhaga, Zurych, Hamburg, Heilbronn, Merano, Strassbourg, Düsseldorf, Antwerpia, Norymberga (Meistersingerhalle), Stuttgart, Hannover, Lucerna, Bazylea, Rostock, Brema, Lubeka, Getynga, Luxemburg, i wielu innych. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 400 razy w ponad 140 miastach Europy. W roku 2006 odbył tournee artystyczne realizując partię Papagena w operze W. A. Mozarta „Czarodziejski flet”, śpiewając na wielu letnich festiwalach w Niemczech. Od 1992 roku pracuje także w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego, przez wiele lat był opiekunem Koła Naukowego Wokalistów, jest członkiem Senatu Uczelni, a także promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i doktorskich oraz recenzentem w przewodach habilitacyjnych. W roku 2003 został odznaczony odznaką „Zasłużony Działacz Kultury” przyznawaną przez Ministra Kultury i Sztuki. Trzykrotnie też otrzymał nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2006 uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego sztuki, od roku 2007 zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 2014 uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Przez cały czas bierze czynny udział w życiu muzycznym macierzystej uczelni oraz Regionu,  występuje na estradach filharmonicznych i licznych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. W roku 2004 wraz z chórem Akademii Muzycznej w Łodzi wykonał dwukrotnie Deutsches Requiem J. Brahmsa, a w maju 2005 roku został zaproszony przez Filharmonię Łódzką do wykonania Requiem Wojennego B. Brittena. Miał także przyjemność występować w dwóch edycjach festiwalu muzyki Festival International de Musique Sion-Valais w Sion w Szwajcarii (2010 i 2012), gdzie pod kierunkiem Shlomo Mintza realizował partie basowe/barytonowe w „Requiem” W. A. Mozarta, „Requiem” G. Faure, Mszy G-dur D 167, F. Schuberta i  Te Deum, op. 103 A. Dworzaka. Specjalizuje się także w wykonawstwie pieśni artystycznej. Z tym repertuarem, wspólnie z pianistką Aleksandrą Nawe, wydał już m.in. dwie płyty CD oraz dokonał wielu rejestracji archiwalnych. Obecnie w przygotowaniu są kolejne płyty z repertuarem pieśniarskim. Jest autorem książki „Wieczory z liryką wokalną” oraz licznych artykułów naukowych z dziedziny wokalistyki. Przez dziesięć lat (2002–2012) był także stałym współpracownikiem pisma „Muzyka21”, będąc autorem ponad stu recenzji płytowych i kilkunastu artykułów.



Michał Rot

Polski pianista młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, w klasie fortepianu prof. dra hab. Cezarego Saneckiego. Ponadto doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Ratusińskiego oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim w klasach kameralistyki prof. Michaela Flaksmana i prof. Jeleny Očić. Artysta jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Jego najważniejszymi osiągnięciami są: Wyróżnienie na Konkursie Chopinowskim im. W Kędry w Łodzi, II miejsce oraz Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego utworu polskiego na XVII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi, Nagroda dla najlepszego pianisty na XVIII Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Pörtschach oraz IV Nagroda oraz Nagroda specjalna na IV Międzynarodowym Konkursie Duetów im. R. Straussa w Sofii. Duży wpływ na rozwój artystyczny pianisty miały spotkania z wielkimi indywidualnościami świata muzycznego. Pracował pod okiem: Paula Badury-Skody, Andrzeja Jasińskiego, Elzy Kolodin, Dang Thai-Sona, Jonathana Zaka, Jose Gallardo, Eduardo Huberta, Petera Eflera, Paula Guldy, Victora Chestopala i wielu innych. Michał Rot prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i zagranicą. Występował na wielu festiwalach muzycznych takich jak: Ascoli Piceno Festival, Gaude Mater, Dni muzyki Karola Szymanowskiego, Heidelberger Kammermusikfestival, Prezentacje – Żelazowa Wola, Łódzka Schumanniana, Kubinska Hudobna Jesen, Sierpień Talentów, Zamkowe spotkania z operą w Książu, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej, Festiwal Pieśni Polskiej. Współpracował z wybitnymi muzykami: Michaelem Flaksmanem, Roberto Traininim, Jerzym Salwarowskim, Jerzym Swobodą, Tomaszem Darochem, Jeleną Očić, Tomaszem Chmielem, Andrzejem Kosendiakiem czy Aleksandrą Szwejkowską-Belicą. Stale współpracuje w dwóch duetach: Reger Duo, założonym w 2008 roku wraz z wiolonczelistą Krzysztofem Karpetą, a także z utytułowaną skrzypaczką Patrycją Słomczyńską.

Liryka wokalna stanowi obszar fascynacji pianisty. Od 2007 roku pianista tworzy duet kameralny z żoną Joanną Rot (mezzosopran), nad którym kilkuletnią opiekę artystyczną sprawowała wybitna polska wokalistka Urszula Kryger. Później artyści kształcili się pod okiem pianisty Ulricha Eisenlohr w Mannheim oraz światowej sławy barytona Olafa Bära w Dreźnie (2010-2014). Równolegle Michał Rot stale współpracuje ze znakomitym polskim barytonem młodego pokolenia Stanisławem Kiernerem oraz innymi uznanymi śpiewakami: Baruchem Finkelsteinem, Szymonem Komasą, Katarzyną Haras, Bernadettą Grabias, Kariną Skrzeszewską-Trapezanidou, Anną Lichorowicz i Ziemowitem Wojtczakiem.

Artysta otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki. W lipcu 2016 roku uzyskał tytuł doktora sztuki, pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

 

Agata Górska-Kołodziejska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, którą ukończyła z wyróżnieniem na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej -Soszkowskiej uzyskując jednocześnie w 2003 roku dyplom w specjalności kameralistyka w klasie kameralistyki prof. Krystyny Hussar Moczulskiej. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studia Mistrzowskie Akademii Muzycznej w Łodzi w specjalności gra na fortepianie pod kierunkiem prof. Marii Koreckiej - Soszkowskiej. Od 2004 roku jest pracownikiem macierzystej uczelni. Za pracę zatytułowaną Styl brillant we wczesnoromantycznej muzyce polskiej uzyskała w maju 2011 roku tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2012 r. pełni funkcje Prodziekana Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi.

Anna Liszewska

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995) w klasie fortepianu prof. Lidii Kozubek. Jej praca dyplomowa pt. Józef Hofmann jako pedagog została opublikowana w Zeszytach Naukowych Katedry Pedagogiki AMiFC (nr 30 z 1996 r.). W 1998 roku w tej samej uczelni ukończyła dwuletnie, podyplomowe studia kameralne pod kierunkiem prof. Barbary Halskiej. Od 2000 r. jest pracownikiem Akademii Muzycznej w Łodzi. Za pracę zatytułowaną Folklor jako inspiracja twórczości wybranych kompozytorów słowiańskich XIX i XX wieku otrzymała w przewodzie kwalifikacyjnym w 2009 roku tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w roku 2018 tytuł doktora habilitowanego sztuki za monograficzne nagrania dzieł fortepianowych i kameralnych Franza Xavera Mozarta zwanego „Mozartem lwowskim” – pianisty i kompozytora, najmłodszego syna Wolfganga Amadeusza . Od 2012 r. pełni funkcję Prodziekana Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Łodzi.

Duet fortepianowy Maria Szymanowska Piano Duo rozpoczął współpracę w 2013 roku. Jako myśl przewodnią swojej działalności pianistki przyjęły propagowanie muzyki polskiej oraz dzieł kompozytorów mniej znanych, których twórczość stopniowo ulega zapomnieniu. Ich repertuar, prezentowany na licznych koncertach, stale rozrasta się i wzbogaca o dzieła mniej popularne lub zapomniane (utwory N. Gade, C. Chaminade), a także o światowy kanon kameralnych utworów fortepianowych na cztery ręce. Artystki stworzyły ciekawy projekt prezentacji transkrypcji najsłynniejszych dzieł muzyki scenicznej, operowej i symfonicznej, włączając do swojego repertuaru opracowania Eine kleine Nacht Music W. A. Mozarta, „Dziadka do orzechów” P. Czajkowskiego, „ Carmen” G. Bizeta, „Peer Gynt” E. Griega, „ Cztery pory roku” A. Vivaldiego i inne. Szczególnie ważne miejsce w ich wspólnym dorobku zajmuje muzyka polska, której poświęcona jest płyta Zapomniana polska muzyka fortepianowa na cztery ręce (DUX 1433). Jej wydanie zbiegło się w czasie z usankcjonowaniem nazwy duetu nawiązującej do pierwszego wspólnie opracowanego utworu na cztery ręce (Grande Valse M. Szymanowskiej). Nazwa zespołu ma oprócz podkreślenia szczególnego sentymentu dla polskiej muzyki wskazać także na obecność i twórczą rolę kobiet - pianistek i kompozytorek, w dziejach muzyki - a szczególnie w kameralistyce fortepianowej.

Drukuj Share on FaceBook