16 września (niedziela), godz.18:00
Koncert z cyklu „Najpiękniejsza jest muzyka polska” w ramach projektu „Łódzkie Oblicza Niepodległej” – „Karol Odnowiciel i Młoda Polska”
Współorganizator: Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków – Oddział w Łodzi
Miejsce: Sala Lustrzana, Muzeum Miasta Łodzi, ul. Ogrodowa 15
Bilety: ulgowe 1 zł / os., normalne 3 zł / os.
Wspólnie z Partnerem Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków – Oddział w Łodzi Muzeum zorganizuje cykl kameralnych koncertów pod nazwą „Najpiękniejsza jest muzyka polska". Celem tych koncertów jest przypomnienie rzadko wykonywanych lub zapomnianych utworów kompozytorów polskich. Wykonawcami będą artyści łódzcy – soliści i zespoły
kameralne oraz wyróżniający się studenci Akademii Muzycznej w Łodzi.
Program:
Mieczysław Karłowicz (1876-1909)|
- Impromptu na skrzypce i fortepian
- Pieśni na głos i fortepian (wybór) :
Karol Szymanowski (1882-1937)
- 2 Etiudy op. 4 na fortepian: es-moll, b-moll (1900-1902)
- Mity, trzy poematy na skrzypce i fortepian, op. 30 (1915):
1. Źródło Aretuzy, 2. Narcyz, 3. Driady i Pan
Wykonawcy: Agnieszka Mastalerz – skrzypce, Krzysztof Cegliński – fortepian, Marcin Bańczyk – wiolonczela, Ziemowit Wojtczak - baryton, Anna Liszewska – fortepian, Dominika Przech – skrzypce, Wojciech Kubica – fortepian
Anna Liszewska – słowo o muzyce
Sylwetki artystów
Wojciech Kubica
Urodził się w 1980 roku w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Goleniowie w klasie
mgr Magdaleny Kochan. W 1999 r. ukończył Państwowe Liceum Muzyczne w Szczecinie
w klasie dr Mikołaja Szczęsnego. Od 2004 r. jest absolwentem Akademii Muzycznej
w Katowicach w klasie prof. Joanny Domańskiej. W roku 2005 ukończył z wynikiem celującym Mistrzowskie Studia Podyplomowe w klasie prof. Grzegorza Kurzyńskiego w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.
W latach 2005 - 2007 współpracował z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, od 2005r. jest pracownikiem Akademii Muzycznej we Wrocławiu , a od 2008 r. asystentem w klasie fortepianu prof. Cezarego Saneckiego w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W roku 2014 uzyskał tytuł doktora sztuki Akademii muzycznej w Łodzi.
W wieku 12 lat po raz pierwszy wystąpił z orkiestrą. Jako solista i kameralista koncertował na terenie całej Polski (m.in. Wrocław, Szczecin ,Wałbrzych, Łódź, Lublin, Olsztyn,Płock, Łomża, Poznań, Kraków, Warszawa, Zakopane) i poza nią( Białoruś, Belgia,Hiszpania,Jordania, Niemcy, Rosja, Włochy, Ukraina) .
Jest laureatem wielu nagród na konkursach krajowych i zagranicznych, m.in.
I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kijowie (2003) IV nagrody oraz nagrody specjalnej za wykonanie sonaty C. Francka na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej 'Val Tidone' we Włoszech (2004) oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im.G i K. Bacewiczów w Łodzi (2013).We wrześniu 2004 r. wystąpił na Estradzie Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. W roku 2005 brał udział w eliminacjach do XV Międzynarodowego Konkursu im F. Chopina w Warszawie. W roku 2007 na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego otrzymał dyplom dla pianisty „za szczególny wkład w artystyczną wartość wykonań konkursowych.”Podobne wyróżnienia otrzymywał również na konkursach wiolonczelowych w Pabianicach i Warszawie.
Wojciech Kubica od 2008 roku współpracuje również jako pianista-kameralista z Letnią Akademią Muzyczną w Żaganiu z Mistrzowskimi Kursami Muzycznymi w Szamotułach oraz Europejskim Centrum im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem takich pedagogów jak: Karl-Heinz Kammerling, Kevin Kenner, Vladimir Krainev czy Vladimir Viardo.
Bogaty repertuar Wojciecha Kubicy obejmuje utwory od baroku po muzykę współczesną. W 2003 roku, podczas recitalu w „Atmie” na Festiwalu im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem dokonał prawykonania "Kyrie" Jana Wincentego Hawela.
Dominika Przech ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka (dyplom z wyróżnieniem) oraz Hochschule für Musik w Würzburgu w klasie mistrzowskiej prof. Grigorija Zhislina. Jest laureatką kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz festiwali, m.in.:
• Music Festival & Master Class w Pile w 2014 roku – nagroda dla „Osobowości muzycznej”,
• VII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 2009 roku – II nagroda oraz dwie nagrody specjalne,
• XVI Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi w 2007 roku – I nagroda oraz nagroda specjalna,
• International Music Competition Jeunesses Musicales w Bukareszcie w 2003 roku – III nagroda
Dominika Przech
Pracowała pod kierunkiem wybitnych artystów-pedagogów: Wandy Wiłkomirskiej, Grigorija Zhislina, Bartłomieja Nizioła, Jadwigi Kaliszewskiej, Igora Frołowa, Evy Bindere, Kariny Gidaszewskiej, Wanga Xiaoming, uczestnicząc w kursach mistrzowskich, m.in.: „Music Festival & Master Class” w Pile, "Silenzio Musica Summer Academy" w Montefiore Conca we Włoszech, "Musicalta" w Rouffach we Francji, "X Kursie Interperetacji Muzyki Solowej i Kameralnej" w Jadwisinie, "Spotkaniach Mistrza XX wieku z Młodymi Artystami XXI wieku" w Nałęczowie – na zaproszenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.
Koncertowała jako solistka i kameralistka w Polsce i innych krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych i Rosji. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Markiem Pijarowskim i Wojciechem Michniewskim.
Za osiągnięcia artystyczne czterokrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium "Młoda Polska" oraz stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy, a także stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców. Jest również laureatką drugiej edycji programu Fundacji „Maestro” w Warszawie.
Prowadzi działalność dydaktyczną na stanowisku asystenta w Katedrze Instrumentów Smyczkowych w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka.
Agnieszka Mastalerz naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w 2000 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Pabianicach w klasie mgr Jakuba Kosmala. W 2008r. została laureatką III nagrody na II Spotkaniach Zespołów Kameralnych w Pabianicach. Z kolei w 2009r. otrzymała II nagrodę na Międzywojewódzkim Konkursie wykonawstwa Muzyki Polskiej w Kutnie. PSM I i II st. w Pabianicach ukończyła z wyróżnieniem.
W 2012 roku rozpoczęła studia licencjackie w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej i mgr Kamila Zawadzkiego. Następnie kontynuowała edukację na studiach magisterskich również w klasie prof. Iwony Wojciechowskiej i mgr Kamila Zawadzkiego.
We wrześniu 2016 roku, w ramach programu Erasmus, wzięła udział w półrocznej wymianie studenckiej kształcąc się pod kierunkiem prof. Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii. Koncertowała wówczas z orkiestrą Klangforum Schweiz w Bernie oraz Berlinie.
Ponadto, jako studentka Akademii Muzycznej w Łodzi uczestniczyła w wielu projektach oraz kursach mistrzowskich w Polsce: Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Łańcucie, Letnia Akademia Muzyki Żaganiu i za granicą: Bach Kantaten Akademie Weimar, Internationale Junge Orchesterakademie Bayreuth, Deutsch - Skandinavische Jugend - Philharmonie Berlin, Suoni dal Golfo Festival - Orchestra Excellence Lerici (Włochy). Pracowała pod kierunkiem takich dyrygentów jak Helmuth Rilling, Matthias Foremny, Nicolás Pasquet, Dorian Keilhack czy Michael Sanderling. Regularnie doskonaliła swoją grę pod okiem znakomitych profesorów wiolinistyki takich jak Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Pławner, Edward Zienkowski, Monika Urbaniak-Lisik, Anna Gutowska, Magdalena Szczepanowska, Zbigniew Pilch, Magdalena Rezler – Niesiołowska. Była również stypendystką Stypendium Rektora dla najlepszych studentów Akademii Muzycznej w Łodzi, a w 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie na tejże uczelni.
Jest członkiem istniejącego już od ponad pół wieku Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, a we wrześniu 2018 rozpocznie dalsze studia w Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii w klasie skrzypiec prof. Moniki Urbaniak-Lisik.
Ziemowit Wojtczak
Ukończył łódzką Akademię Muzyczną w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Romanowskiej w roku 1992. Od 1991 roku nieprzerwanie śpiewa jako solista w łódzkim Teatrze Muzycznym. Ma na swoim koncie ponad trzydzieści ról w operetkach, musicalach oraz muzycznych bajkach dla dzieci występując łącznie blisko tysiąc razy na scenach całego kraju, a także w wielu ośrodkach kultury w Europie (m.in. Filharmonie w Berlinie i Monachium, Sale Koncertowe w Zurychu, Brnie, Bonn, Kopenhadze, Luxemburgu, i in.). Równolegle z pracą sceniczną występuje na koncertach jako wykonawca muzyki kameralnej uczestnicząc m.in. w sesjach naukowych organizowanych przez łódzką Akademię Muzyczną. Prowadzi także klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim tej uczelni.
Już w czasie studiów wyraźnie kształtuje się jego zainteresowanie pedagogiką wokalną - rozpoczyna naukę metodyki śpiewu pod kierunkiem prof. T.Mazurkiewicz. Rośnie także jego zainteresowanie muzyką kameralną. Dwukrotnie bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej. W 1989 otrzymał wyróżnienie, a w 1992 zdobył trzecią nagrodę. Zainteresowanie muzyką kameralną owocuje także stałą współpracą z Katedrą Kameralistyki. Począwszy od 1989 roku rozpoczyna pracę jako ilustrator w wyżej wymienionej Katedrze. Wśród szerokiego repertuaru obejmującego ponad 120 pozycji znajdują się także cykle pieśni: "Don Kichot a Dulcinee" M.Ravela, "Der arme Peter" R.Schummana, "Pieśni jesienne" J.Świdra, czy wreszcie "Schwanengesang" F.Schuberta. W roku 1991 został przyjęty na etat solisty - śpiewaka do Teatru Muzycznego w Łodzi, gdzie pracuje nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Repertuar teatralny obejmuje role w przedstawieniach dla dzieci, musicalach, operetkach klasycznych, farsach muzycznych a także formach estradowych jak rewie, czy koncerty. Do najciekawszych ról scenicznych można zaliczyć partie Homonaya w "Baronie Cygańskim" J. Straussa, Doktora Falke w "Zemście Nietoperza" J. Straussa, Parchestera w musicalu "Me and My Girl" N. Gaya, Moryca Welta w musicalu "Ziemia Obiecana" do słów R. Czubaczyńskiego z muzyką P. Marczewskiego, Cervantesa - Don Kichota we fragmentach musicalu "Człowiek z La Manchy" M. Leighta, Phantoma we fragmentach musicalu "The Phantom of the Opera" A. Lloyd - Webbera (obie te pozycje były wystawione w programie "Mussical Classics" w reżyserii D. Robbinsona), Carlinga w "Wiktorii i jej Huzar" P. Abrahama. Wraz z zespołem Teatru brał udział w licznych tournee zespołu po całej Europie. Występowałem m.in. w Niemczech, Austrii, Belgii, Danii, Szwajcarii, Luxemburgu, Francji oraz we Włoszech. Śpiewał m.in. w takich miastach jak Berlin (Filharmonia Berlińska), Monachium (Filharmonia), Bonn (BeethovenHalle), Lipsk (Gewandhaus), Kolonia, Frankfurt/Main, Bruksela, Brugia, Kopenhaga, Zurych, Hamburg, Heilbronn, Merano, Strasburg, Düsseldorf, Antwerpia, Norymberga (Meistersingerhalle) , Stuttgart, Hannower, Lucerna, Bazylea, Rostock, Brema, i wielu innych. Łącznie poza granicami kraju wystąpił blisko 300 razy w ponad 140 miastach Europy śpiewając głównie partie Homonaya w "Baronie Cygańskim" i doktora Falke w "Zemście Nietoperza" J.Straussa, a także biorąc udział w gali poświęconej twórczości J.Straussa. W roku 1994 otrzymał zaproszenie do udziału w II Międzynarodowym Festiwalu MUSICA SACRA. W czasie tego festiwalu miał sposobność wykonać utwór Andrzeja Hanzelewicza - "Jerofania" na baryton, chór i orkiestrę.
Ziemowit Wojtczak przez cały czas bierze czynny udział w życiu muzycznym Uczelni oraz Miasta. W okresie od skończenia studiów aż do dnia dzisiejszego uczestniczy w audycjach muzycznych organizowanych przez Akademię Muzyczną, imprezach okolicznościowych i koncertach organizowanych przy współudziale Teatru Muzycznego, Światowej Fundacji Pomocy, Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, czy Towarzystwa Śpiewaczego im. Karola Szymanowskiego w Łodzi. W latach 1995-1996 został zaproszony do współpracy z rozgłośnią radiową Radio Rock PARADA w Łodzi, gdzie wspólnie z redaktorem B. Gadomskim prowadził cykl audycji muzycznych poświęcony wokalistyce artystycznej, przedstawieniu gatunków scenicznych oraz przybliżeniu wielu sylwetek najznakomitszych śpiewaków XX wieku. W listopadzie 1998 roku bierze udział w Ogólnopolskiej Sesji Artystyczno - Naukowej w 170 rocznicę śmierci F. Schuberta. W czasie tej sesji wykonuje cykl pieśni F. Schuberta "Schwanengesang" oraz bierze czynny udział jako ilustrator w wykładach poświęconych współpracy śpiewaka i pianisty w wykonaniu pieśni F. Schuberta.
Od ponad roku jest także stałym współpracownikiem pisma "Muzyka21". Swoje artykuły drukuje także m.in. w zeszytach naukowych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Anna Liszewska
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995) w klasie fortepianu prof. Lidii Kozubek. W 1998 roku w tej samej uczelni ukończyła dwuletnie, podyplomowe studia kameralne pod kierunkiem prof. Barbary Halskiej. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich m. in. prof. Johna Owingsa (Warszawa, 1993) i prof. Andrzeja Jasińskiego (Wrocław, 1993). Jej praca dyplomowa pt. Józef Hofmann jako pedagog została opublikowana w Zeszytach Naukowych Katedry Pedagogiki AMiFC (nr 30 z 1996 r.).
W latach 1998-1999 współpracowała z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, z którą brała udział w licznych koncertach krajowych i nagraniach, a także w tournée zespołu w Niemczech wykonując partię fortepianu w Koncercie na orkiestrę Witolda Lutosławskiego (dyr. Wojciech Rajski). Jako solistka występowała z Orkiestrą Kameralną Polish Camerata pod dyrekcją Marka Głowackiego, m.in. w koncertach B-dur KV 595 oraz A-dur KV 414 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wykonała wiele recitali kameralnych, zarówno z wokalistami jak i instrumentalistami, wypełnionych różnorodnym stylistycznie repertuarem.
Akompaniowała śpiewakom podczas konkursów wokalnych, zarówno pieśniarskich jak i operowych. Była także wielokrotnie zapraszana jako pianista akompaniujący do udziału w letnich Kursach Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu (1998-2001, 2007). Od 1999 roku jest związana z łódzką Akademią Muzyczną, gdzie do 2010 roku pracowała akompaniując na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasach wokalnych m.in.: prof. Delfiny Ambroziak, prof. Urszuli Kryger, prof. Zdzisława Krzywickiego, prof. Leonarda Andrzeja Mroza i prof. Włodzimierza Zalewskiego, a także w klasie altówki prof. Zbigniewa Friemana, wiolonczeli prof. Agaty Jareckiej , fletu prof. Antoniego Wierzbińskiego.
Jej zamiłowaniem jest muzyka kompozytorów słowiańskich. Za pracę zatytułowaną Folklor jako inspiracja twórczości wybranych kompozytorów słowiańskich XIX i XX wieku otrzymała w przewodzie kwalifikacyjnym tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2009). Również muzyce słowiańskiej jest poświęcona pierwsza monograficzna płyta w jej dorobku zatytułowana Entuzjasta. Materiał nagrany wspólnie z młodym śpiewakiem Piotrem Hruszwickim ukazał się w kwietniu 2013 roku i zawiera wybrane pieśni, ballady i utwory fortepianowe Stanisława Moniuszki. Kolejne monograficzne płyty to: Utwory kameralne F. X. Mozarta (DUX 1317) zawierająca wszystkie duety instrumentalne z fortepianem najmłodszego syna W. A. Mozarta zwanego „Mozartem lwowskim”, oraz Utwory fortepianowe F. X. Mozarta (DUX 1441). W 2017 roku ukazały się wydane także przez firmę DUX nagrania utworów fortepianowych na cztery ręce polskich kompozytorów zrealizowane w duecie z Agatą Górska – Kołodziejską . Oprócz działań artystycznych pianistka zajmuje się również pracą pedagogiczną. Nieprzerwanie od 1995 roku prowadzi klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Od roku 2010 jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki łódzkiej Akademii Muzycznej na Wydziale Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych. Obecnie pełni funkcję Prodziekana tego Wydziału.