Dział pozyskuje różnorodne dokumenty obrazujące wszystkie dziedziny życia miasta i jego obywateli. Przeważającą część obiektów w Dziale Historii stanowią najogólniej mówiąc, dokumenty z życia społecznego miasta w XIX wieku, takie jak:
W ramach Działu Historii wyróżnić można pracownie:
Historii Dawnej (do 1939);
Historii Okupacji (1939 - 1945);
Historii Współczesnej (po 1945);
Gabinet Numizmatyczny;
Ikonografii
Pracownia Urbanistyki i Architektury uzupełnia zbiory, dające obraz Łodzi końca XIX oraz XX wieku aż do współczesności:
Zbiory Działu Sztuki, obejmują zarówno sztuki plastyczne, jak i przemysł artystyczny oraz etnografię – tzn. szeroko pojętą kulturę materialną. Zasadniczymi kryteriami wyboru są walory artystyczne, historyczne oraz proweniencja obiektów rozumiana w dwojaki sposób - poprzez pochodzenie łódzkie oraz korzenie – polskie , niemieckie żydowskie lub rosyjskie.
Pracownia Przemysłu Artystycznego pozyskuje obiekty w przeważającej mierze pochodzące z wytwórni niemieckich, rosyjskich i polskich z końca XIX i pierwszych dziesięcioleci XX wieku. Gromadzone są przede wszystkim by nadać odpowiedni klimat pałacowym wnętrzom oraz aby oddać atmosferę epoki, ukazując zarazem tendencje i kierunki sztuki tamtych czasów. Są to przede wszystkim:
W ramach etnograficznej kolekcji kultury materialnej muzeum gromadzi takie przedmioty jak:
Sztuki plastyczne
Malarstwo, grafika, rysunek, czy rzeźba w tak dużym ośrodku kultury, jakim jest Łódź, posiadającym znaną w Polsce uczelnię plastyczną (Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego), stanowią ważny przedmiot badań naukowych oraz pozyskiwania ich do zbiorów muzeum. Gromadząc obiekty z tej dziedziny mamy na względzie aspekt historyczny, artystyczny oraz proweniencję dzieł.
W aspekcie historycznym kompletowane są dzieła z zakresu malarstwa z XIX i początku XX wieku, głównie z kręgu mecenatu fabrykanckiego takich twórców jak Samuel i Leon Hirszenbergowie, Leopold Pilichowski, Natan Altman, Henryk Glicenstein, Maurycy Trębacz. Dzieła wyżej wymienionych lub innych twórców z epoki są też ważnym elementem ekspozycji stałej w muzeum, prezentującej wnętrza z końca XIX i początku XX wieku.
Drugi nurt to malarstwo współczesne reprezentowane przez łódzkich twórców o wybitnym dorobku artystycznym takich jak: Konstanty Mackiewicz, Jerzy Krawczyk, Józefa Skrobiński, Benon Liberski, Wiesław Garboliński, Lech Kunka, Wacław Kondek, Leszek Rózga, Marian Kępiński, Andrzej Szonerta, Helena Tchórzewska, Grzegorz Sztabiński i inni.
Muzeum gromadzi również dzieła artystów z tzw. „kręgu Strzemińskiego”, czyli Władysława Strzemińskiego oraz jego uczniów: Romana Modzelewskiego, Stefana Krygiera, Leny Kowalewicz, Stefana Wegnera, i Teresy Tyszkiewicz. W ramach tego można już mówić o zgromadzonych przez muzeum i stale powiększanych kolekcjach dzieł takich artystów jak: Konstanty Mackiewicz, Jerzy Krawczyk, Wacław Kondek, Lena Kowalewicz.
Istniejący w ramach Działu Sztuki Gabinet Grafiki i Plakatu gromadzi prace współczesnych artystów łódzkich. Do najważniejszych zaliczają się grafiki i rysunki: Władysława Strzemińskiego, Leny Kowalewicz, Stefana Wegnera, Bolesława Utkina, Wacława Kondka Leszka Rózgi, Jerzego Krawczyka, Andrzeja Bartczaka, Jerzego Trelińskiego, Andrzeja Smoczyńskiego. Realizują się w tych pracach różne tendencje i nurty, które na przestrzeni lat kształtowały sztukę łódzką.
Zainteresowania Pracowni Teatru koncentrują się na dziejach sceny łódzkiej od momentu jej pojawienia się w 1888 roku, po czasy współczesne. W ramach tych zadań zgromadzono duży zbiór afiszy, plakatów, programów, partytur, egzemplarzy reżyserskich sztuk i fotografii, dokumentujących życie Łodzi teatralnej. W zbiorach znajdują się także projekty scenograficzne, kostiumy, rekwizyty. Działalność takich osobowości jak Michał Wołowski, Aleksander Zelwerowicz, Stefan Jaracz, Leon Schiller, a także Kazimierz Dejmek czy Bogdan Hussakowski, zapewniły łódzkiej scenie wysokie miejsce w polskiej kulturze teatralnej.
Pracownia Literatury gromadzi dokumenty dotyczące życia i działalności przedstawicieli łódzkiego środowiska literackiego - pisarzy nieżyjących, jak również twórców czynnych, zawodowo związanych z życiem miasta. Najczęściej są to rękopisy, maszynopisy, pierwodruki, fotografie, rzeczy osobiste, pamiątki z literackich podróży. Najcenniejsze nabytki pozyskane w ostatnich latach dla Muzeum to: fragment rękopisu Cypriana Kamila Norwida oraz dokument z podpisem Władysława Reymonta.
Pracownia Muzyki pozyskuje do zbiorów wszelkie obiekty związane z życiem muzycznym Łodzi takich jak afisze, programy teatralne, pamiątki związane z takimi instytucjami jak łódzka scena operowa, filharmonia, balet. W zbiorach znajdują się również pamiątki po wybitnych muzykach związanych z Łodzią (Artur Rubinstein, Aleksander Tansman, Grażyna i Kiejstut Bacewicz, Władysław Kędra). Ostatnim cennym nabytkiem jest spuścizna po Feliksie Parnellu – jednym z największych indywidualności polskiego baletu, twórcy słynnego w świecie Polskiego Baletu Parnella.